COM PODEM TREBALLAR LES CONDUCTES DIRUPTIVES EN NENS AMB TEA? APPS I CONSELLS
Una de les majors dificultats amb què han de viure
diàriament pares i educadors és la presència de conductes disruptives dels nens
amb TEA (Trastorn de l’Espectre Autista). Són conductes sovint impredictibles
que dificulten la realització d’activitats tan quotidianes com ara vestir-se,
anar al dentista o comprar en un supermercat.
Per conductes disruptives ens referim a aquelles conductes que bloquegen
qualsevol possibilitat d’interacció o aprenentatge amb una persona. Hi ha
diversos tipus de conductes disruptives com ara la manca d’atenció, cridar,
tirar-se a terra, llençar objectes, agredir a altres o autoagredir-se o patir
rebequeries.
Quines
són les causes?
Les causes poden ser múltiples, es poden manifestar amb diferents intensitats, en funció de l’estat del nen en aquell moment, de quin sigui l’element que desencadena la conducta i de la reacció de l’entorn. De vegades resulten impredictibles però hi ha situacions en què sembla que la presència d’aquest tipus de conductes és més freqüent, com ara les situacions noves, els canvis inesperats de rutines o els entorns no controlats pel nen.
En el seu article, “Berrinches, rabietas y pérdidas
del control. Manejo Emocional en niños con autismo – Parte II”,
Miguel Antonio Higuera descriu tres tipus de causes que provoquen aquestes
conductes:
- estats fisiològics (fam, la set, la son o el cansament)
- desig d’aconseguir alguna cosa (quan el nen desitja un objecte o alguna acció concreta propia o d’una altra persona)
- molèsties (engloba les fòbies, les situacions no desitjades, les molèsties físiques, sensorials, canvis de rutines, exigència social, etc).
Com
les podem treballar?
Hi ha diversos tipus de tècniques conductuals pel treball de la conducta. L’equip de professionals de l’Institut de Diagnòstic i Atenció Psiquiàtrica i Psicològica (IDAPP), enumera algunes d’aquestes tècniques en el seu document sobre “Intervenció Psicopedagògica en l’Espectre de l’Autisme (TEA)“: extinció, temps fora, reforç positiu, reforç negatiu, reforçament diferencial, desensibilització i càstig.
A l’hora de treballar les conductes amb nens amb TEA ja sigui en l’àmbit terapèutic, escolar o familiar, hi ha diverses habilitats sobre les quals haurem d’incidir. Aquestes habilitats són: la previsió, l’anticipació, la seqüenciació, les habilitats socials i les històries socials . Per desenvolupar aquestes habilitats es realitzen diversos tipus d’activitats que permeten al nen adquirir noves destreses, com ara l’ordenació de seqüències, la creació d’històries socials, la interacció social amb el seu entorn, etc.
Què
aporten les tablets al treball de les conductes disruptives?
Els dispositius mòbils, i més concretament les tablets, s’han
convertit en un recurs útil en el treball amb nens que presenten diverses
necessitats educatives especials a causa de l’accessibilitat que proporcionen
algunes de les seves característiques.
Actualment es treballa amb aquests dispositius a nivell terapèutic, escolar i
familiar. Les diferents experiències mostren una millora en alguns aspectes
concrets com l’atenció, la concentració i l’interès dels nens a l’hora de
treballar. A més, gràcies a l’ús d’aplicacions específiques s’incideix
directament en continguts i habilitats necessàries per a les persones amb TEA.
Hi ha una gran diversitat d’aplicacions (apps) dissenyades per
treballar les diverses habilitats necessàries per millorar les conductes
disruptives. No cal oblidar que, com totes les eines TIC, no tots els recursos
funcionen bé amb tots els nens, així que abans d’utilitzar-les caldrà fer una
selecció prèvia de les apps tenint en compte les característiques específiques
de cada nen, l’habilitat concreta que volem treballar i es visionaran les diferents
opcions per tal de triar la més adequada per a cada cas concret.
A continuació us proposem algunes apps específiques
dividides per habilitats:
Històries socials: Model me going Places, Story Creator, The Social Express Lite, Social Stories.
Joc simbòlic: Toca Store, Toca Hair Salon, Toca Tea Party, Toca Birthday Party, Toca Kitchen Monsters, Dr Panda’s Daycare, Happy Geese.
Les tablets ens permeten fer una
intervenció molt específica en aquest conjunt d’habilitats concretes i
treballar per a la millora de la conducta dels nens amb TEA, les experiències
que s’estan realitzant en diferents entorns així ho confirmen. Són una nova
oportunitat que val la pena explorar i que, des d’aquí, us animem a provar i a
compartir amb nosaltres les vostres experiències.
Esperem que us siguin d'utilitat en el vostre dia a dia. Recordeu que a la nostra Unitat de diagnòstic A+TEA, els nostres professionals us podrán assessorar en totes aquelles consultes i dubtes que tingueu.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada