QUÈ SÓN LES ADAPTACIONS METODOLÒGIQUES?

Molts cops quan parlem d'adaptacions metodològiques amb les famílies, apareix el dubte de què són o de quina manera pot influir en el rendiment del seu/va fill/a. Les adaptacions metodològiques són petites eines que es poden aplicar des de l'escola per a facilitar que l'alumne seguieixi els aprenentatges sense haver de modificar els continguts. Són, bàsicament, les ulleres que necessitem quan no hi veiem bé, o el bastó quan anem coixos.

I, quan s'han d'aplicar aquestes adaptacions? Està clar que quan hi ha un diagnòstic, l'escola i tots els professionals que envoltem al nen tenim obligació d'aplicar-les però la situació ideal seria que s'apliquessin SEMPRE que un/a alumne/a tingui dificultats d'aprenentatge.

Un dels processos d'aprenentatge que acostuma a provocar dificultats és el de l'adquisició de la lesctoescriptura.  El procés lectoescriptor és un procés llarg que comença molt abans del 6 anys i que necessita unes bases sòlides on assentar-se. Cal tenir en compte molts factors emocionals o conductuals que poden interferir-hi, frenant-lo o alterant-lo.


A continuació us posem alguns exemples d'adaptacions metodològiques que des del centre proposem a les escoles:


ü  Procurar motivar i estimular a l’infant per a què el procés lectoescriptor sigui engrescador.
ü  Intentar fer activitats grupals on sobresurti o senti que té habilitat per fer-ho per augmentar autoestima i rebaixar frustració.
ü  Ser conscients que cada nen/a té el seu ritme d’aprenentatges.
ü  Situar al nen a prop del mestre per tal de controlar i limitar el màxim possible el grau de dispersió.
ü  Dividir les tasques amb supervisió constant per millorar l’atenció i reduir el cansament.
ü  Fomentar la seva autonomia a mesura que aconsegueixi objectius.
ü  Procurar explicar els enunciats de manera senzilla i amb consignes curtes.
ü  Llegir els enunciats de manera oral per anticipar allò que haurà de fer en la tasca proposada.
ü  En exàmens i proves escrites, donar un extra de temps en el cas que el nen ho necessiti.
ü  Valorar el resultat de les proves o de les tasques per allò que el nen sap i no per com ho expressa, tant sigui de manera oral com de manera escrita.
ü  Buscar jocs on sigui capaç d’expressar els seus pensaments i sentiments per potenciar el llenguatge oral que, a la vegada, estimularà l’escrit.
ü  Treballar amb material molt visual que proporcioni a l’infant una estimulació a l’hora de fer feina.
ü  Donar espai a que expressi el seu neguit i les seves frustracions.
ü  Corregir les dificultats articulatòries donant un model correcte sense que sigui angoixant per l’infant i es cohibeixi. És important aquest aspecte ja que servirà per millorar la propiocepció del so i la grafia i per la correcta iniciació a l’escriptura.
ü  Seria necessari que el nen tingui les adaptacions metodològiques actualitzades al seu nivel.
Així mateix, aquestes adaptacions poden ser molt concretes i
aplicables a activitats del dia a dia, com ara dictats visuals, quan
treballem ortografia, on marquem amb colors aquelles grafies que
poden ser complicades de recordar.

O treballar l'estructurar de textos i els connectors a través de preguntes
organitzades de manera molt visual que després ens serviran per a
construir el text.

És important presentar les tasques de manera divertida i visual ja que
permetrà que l'organització mental que realitzen sigui més funcional.


Si teniu qualsevol dubte o consulta, no dubteu a posar-vos en contacte
amb el nostre equip, us atendrem de manera personalitzada.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TALLERS SETMANALS D'ESTIMULACIÓ COGNITIVA PER A LA TERCERA EDAT

QUÈ PUC FER SI EL MEU FILL/A QUEQUEJA?