QUÈ SÓN LES ADAPTACIONS METODOLÒGIQUES?
Molts cops quan parlem d'adaptacions metodològiques amb les famílies, apareix el dubte de què són o de quina manera pot influir en el rendiment del seu/va fill/a. Les adaptacions metodològiques són petites eines que es poden aplicar des de l'escola per a facilitar que l'alumne seguieixi els aprenentatges sense haver de modificar els continguts. Són, bàsicament, les ulleres que necessitem quan no hi veiem bé, o el bastó quan anem coixos.
I, quan s'han d'aplicar aquestes adaptacions? Està clar que quan hi ha un diagnòstic, l'escola i tots els professionals que envoltem al nen tenim obligació d'aplicar-les però la situació ideal seria que s'apliquessin SEMPRE que un/a alumne/a tingui dificultats d'aprenentatge.
Un dels processos d'aprenentatge que acostuma a provocar dificultats és el de l'adquisició de la lesctoescriptura. El procés lectoescriptor és un procés llarg que comença molt abans del 6 anys i que necessita unes bases sòlides on assentar-se. Cal tenir en compte molts factors emocionals o conductuals que poden interferir-hi, frenant-lo o alterant-lo.
A continuació us posem alguns exemples d'adaptacions metodològiques que des del centre proposem a les escoles:
I, quan s'han d'aplicar aquestes adaptacions? Està clar que quan hi ha un diagnòstic, l'escola i tots els professionals que envoltem al nen tenim obligació d'aplicar-les però la situació ideal seria que s'apliquessin SEMPRE que un/a alumne/a tingui dificultats d'aprenentatge.
Un dels processos d'aprenentatge que acostuma a provocar dificultats és el de l'adquisició de la lesctoescriptura. El procés lectoescriptor és un procés llarg que comença molt abans del 6 anys i que necessita unes bases sòlides on assentar-se. Cal tenir en compte molts factors emocionals o conductuals que poden interferir-hi, frenant-lo o alterant-lo.
A continuació us posem alguns exemples d'adaptacions metodològiques que des del centre proposem a les escoles:
ü Procurar motivar i estimular a l’infant per a
què el procés lectoescriptor sigui engrescador.
ü Intentar fer activitats grupals on sobresurti o
senti que té habilitat per fer-ho per augmentar autoestima i rebaixar
frustració.
ü Ser conscients que cada nen/a té el seu ritme
d’aprenentatges.
ü Situar al nen a prop del mestre per tal de
controlar i limitar el màxim possible el grau de dispersió.
ü Dividir les tasques amb supervisió constant per
millorar l’atenció i reduir el cansament.
ü Fomentar la seva autonomia a mesura que
aconsegueixi objectius.
ü Procurar explicar els enunciats de manera senzilla
i amb consignes curtes.
ü Llegir els enunciats de manera oral per
anticipar allò que haurà de fer en la tasca proposada.
ü En exàmens i proves escrites, donar un extra de
temps en el cas que el nen ho necessiti.
ü Valorar el resultat de les proves o de les
tasques per allò que el nen sap i no per com ho expressa, tant sigui de manera
oral com de manera escrita.
ü Buscar jocs on sigui capaç d’expressar els seus
pensaments i sentiments per potenciar el llenguatge oral que, a la vegada,
estimularà l’escrit.
ü Treballar amb material molt visual que
proporcioni a l’infant una estimulació a l’hora de fer feina.
ü Donar espai a que expressi el seu neguit i les
seves frustracions.
ü Corregir les dificultats articulatòries donant
un model correcte sense que sigui angoixant per l’infant i es cohibeixi. És
important aquest aspecte ja que servirà per millorar la propiocepció del so i
la grafia i per la correcta iniciació a l’escriptura.
ü Seria necessari que el nen tingui les
adaptacions metodològiques actualitzades al seu
nivel.
Així mateix, aquestes adaptacions poden ser molt concretes i
aplicables a activitats del dia a dia, com ara dictats visuals, quan
treballem ortografia, on marquem amb colors aquelles grafies que
poden ser complicades de recordar.
O treballar l'estructurar de textos i els connectors a través de preguntes
organitzades de manera molt visual que després ens serviran per a
construir el text.
És important presentar les tasques de manera divertida i visual ja que
permetrà que l'organització mental que realitzen sigui més funcional.
Si teniu qualsevol dubte o consulta, no dubteu a posar-vos en contacte
amb el nostre equip, us atendrem de manera personalitzada.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada