2 DE MAIG: DIA INTERNACIONAL CONTRA EL BULLYING


El 2 de maig és el dia internacional contra el bullying. Ens referim a Bullying quan una persona pateix per part d'una altra intimidació i assetjament, de forma repetida, per tal de fer-li un perjudici tant física com psicològicament. 

Però el bullying no es limita a la intimidació física, és un abús que es pot donar en diferents contextos i àmbts, fet que fa que a vegades sigui difícil de detectar. Així doncs, podem identificar-ne diferentes tipus:

 Físic: Es caracteritza per un alt nivell d'agressivitat física com són les puntades de peu, els cops de puny, empentes ... amb la finalitat d'atemorir i sotmetre a l'agredit.


• Psicològic: Es porta un terme normalment amb un predomini d'agressió verbal: insults o menyspreus en públic per a generar por i baixar l'autoestima de la persona que l'està patint.

• Social: A través de crítiques i pressió social, l'agressor intenta aïllar l'agredit del grup d'amics.


• Cyberbullying: És l'assetjament que es produeix a través de les xarxes socials: missatges, correus electrònics, vídeos negatius i fins i tot la creació de perfils falsos de la persona que està patint l'assetjament. Pot durt-se a terme a qualsevol hora del dia i és més difícil  de controlar i detectar. 



En la situació de confinament que ens trobem, podem trobar un augment dels casos de Cyberbullying donat que és una finestra important per a relacionar-se amb altres persones. Per això, cal estar pendents de qualsevol canvi en l'anim o l'actitud. A continuació us expliquem algunes de les manifestacions que poden indicar-nos que pot haver-hi una situació de bullying:


Persona que pateix bullying:



  • Poden sentir culpa o vergonya per patir-lo degut a una manca de confiança i d'autoestima que els pot arribar a generar aquesta situació.
  • Senten por ja que solen estar amenaçats de patir conseqüències si ho expliquen.
  • Poden patir dany psicològic greu tant en el present com en el futur.
  • Tenen més probabilitats d'absentisme i abandonament escolar.
  • Poden sentir-se culpables per no ser capaços de parar l'assetjament.
  • Poden patir problemes emocionals com estrés i ansietat.





Persona agressor / a:



  • Acostumen a adoptar la conducta agressiva com a forma de comportar-se en els diferents àmbits de desenvolupament socioemocional.
  • Dificultats a l'escola i en la majoria d'ocasions, en futurs treballs.
  • Acostumen a crèixer en contextos familiars o socials que afavoreixen l'agressivitat i, en molts casos, són víctimes d'abusos.
  • També poden estar patint problemes emocionals com estrés i ansietat.







¿Com he d'actuar com a adult davant una situació de Bullying?


PARES:



Parlar amb l'infant afectat per a explicar què és el Bullying i

les conseqüències que pot tenir.

Escoltar sempre que comuniquen algún episodi d'assetjament, prendre'l seriosament i explicar-li que es pendran les mesures oportunes sense que pateixi conseqüències negatives. Els infants/adolescents han de sentir-se escoltats i entesos i és molt important que els transmetem tranquil·litat i seguretat.


Estar atents davant de qualsevol senyal d'avís com tristesa, ansietat, nervis desmesurats, mals de cap o de panxa sense causa física justificada amb l'objectiu de faltar a l'escola o una baixada del rendiment acadèmic.


Comunicar-se amb l'escola/institut davant de qualsevol senyal d'alarma.


Intensificar el control parental en les noves tecnologies i xarxes socials, per a evitar l'assetjament a través d'aquestes vies.


ESCOLA I INSTITUT:

Dur a terme un programa de prevenció del Bullying en el que estiguin en xarxa tos els posibles agents implicats: professors, pares, alumnes...


Realitzar en les hores de tutoria, dinàmiques de grup i donar información de què és el Bullying, quines conseqüències pot tenir tant el que el pateix, el que l'observa, com el que el dur a terme.

Oferir assessorament i espais on poder parlar del tema de manera individual.


Mantenir contacte directe i continuat amb els pares.


Establir un protocol d'actuació davant de qualsevol possible cas.



Si teniu qualsevol dubte o consulta, no dubteu a posar-vos en contacte amb el nostre equip de psicòlogues, us assessoraran de manera personalitzada.












Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TALLERS SETMANALS D'ESTIMULACIÓ COGNITIVA PER A LA TERCERA EDAT

QUÈ PUC FER SI EL MEU FILL/A QUEQUEJA?

QUÈ SÓN LES ADAPTACIONS METODOLÒGIQUES?