NOVA ESPECIALITAT AL CENTRE! OPTOMETRIA I TERÀPIA VISUAL, EINES PER MILLORAR LES HABILITATS VISUALS


Dels cincs sentits, la visió és per defecte la principal entrada d’informació al cervell. El fet que hi hagi alteracions a la via visual condiciona diferents aspectes de la conducta de la persona. El gust, l’olfacte, la postura, les habilitats manuals i l’oïda canvien en funció de la visió.

En l’àrea socio personal, la visió hi té un gran paper. Segons el gestos podem interpretar d’una manera o altra una conversa. Mirem la cara de l’ interlocutor per entendre millor el que ens diu, ja que la lectura dels llavis arriba abans al nostre còrtex visual que les ones sonores a l’àrea auditiva.

L’òrgan receptor de la visió és l’ull, per on entra la informació i es conduïda a diferents àrees del cervell, i en aquestes àrees intervenen altres entrades sensorials, com són l’equilibri i el sistema vestibular, que ens ajuden a interpretar el que veiem.

Hi ha una interrelació entre visió i acció. En un sistema que funciona normalment, la visió és la que guia el sistema motor. Si hi ha un desajust entre la percepció visual de l’espai i la realitat, hi haurà una descoordinació a nivell motriu. Tindrem errades a l’hora d’agafar objectes, dificultats en fer esport...

L'Optometria és la ciència que estudia els mecanismes visuals i alteracions no 
patològiques que la visió pugui tenir. La visió és un procés molt complex en el que intervenen multitud de mecanismes i activitats fisiològiques. Aquesta preveu i tracta els problemes visuals.

"Veure bé" no significa veure nítid i enfocat. A més, significa percebre, comprendre, recordar, discriminar la forma, el color, el moviment... Calcular la distancia i la velocitat dels objectes. I tot això de forma còmoda i eficaç.

La Teràpia Visual és una branca de l'optometria que té com a objectiu desenvolupar i incrementar al màxim les habilitats visuals de les persones, així com integrar-les amb la resta dels sentits, treballant de forma interdisciplinària amb altres professionals de la salut.

Segons el 92% de la població, la visió és el sentit més important del nostre organisme. Un 80% de la informació que percebem diàriament ens arriba a través dels ulls. La visió resulta per tant, un factor decisiu a l'hora d'entendre i comunicar-nos correctament amb el món que ens envolta. De fet, les condicions en les quals es trobi el nostre sistema visual condicionen, i molt, el nostre aprenentatge i desenvolupament. En concret, per poder veure, els ulls recullen la imatge d'un objecte que és portada per les vies visuals al cervell, on processem, identifiquem, entenem, memoritzem, recordem, aprenem i responem a tota la informació visual que rebem. Per això, per aconseguir una percepció visual és necessari que tot el sistema visual funcioni bé, pel que la visió no serà eficaç si alguna d'aquestes estructures presenta alguna anomalia.
És aquí quan entre en joc la mà de l'òptic-optometrista, qui té a la seva disposició eines per posar remei als possibles problemes de visió. Ulleres, lents de contacte o cirurgia refractiva són les opcions més habituals, encara que els professionals també hi compten amb un eficaç instrument: la teràpia visual, una competència exclusiva dels òptics-optometristes.

La teràpia visual optomètrica està indicada en aquells casos en els quals una disfunció visual és l'origen dels símptomes que afecten el rendiment o al desenvolupament normal de certes activitats d'una persona. Aquesta eina pot ser útil per infants i adults, encara que entren en joc varis condicionants que marquen les possibilitats d'èxit del tractament. Hem de partir de la base que l'edat no és un impediment; però les condicions susceptibles de ser tractades poden ser diferents segons l'etapa de vida en què ens trobem; també poden ser les expectatives, la disciplina durant la teràpia i la implicació del pacient i família; que el pronòstic també pot ser millor o pitjor.


Nens amb problemes d'aprenentatge. A vegades, i especialment en els infants, alguns problemes en l'àmbit escolar com dificultat d'aprenentatge o problemes de lecto-escriptura poden emmascarar alguna anomalia visual. No hi ha dubte que una correcta funció visual és fonamental perquè el rendiment en el procés d'aprenentatge sigui òptim. La nostra tasca com optometristes és garantir aquesta realitat; és a dir, que en absència d'altres patologies, la visió no suposi un obstacle. Per aquest motiu, i en estreta col·laboració amb altres professionals com psicòlegs, psicomotricistes, logopedes, terapeutes ocupacionals o fisioterapeutes, l'optometria pot aportar valor en l'entrenament d'àrees amb implicació visual, com per exemple l'oculomotricitat o la integració visuomotora, tan importants en la lectoescriptura.

Com puc detectar si el meu fill té un problema visual?

L'observació, per part de pares i mares i metres, dels hàbits visuals de l'infant és, a vegades, decisiva per detectar possibles problemes de visió.

Alguns possibles símptomes poden ser:

• En alguns moments desvia un ull.
• Llegeix molt a poc a poc i ha de senyalar amb el dit.
• Vocalitza quan llegeix en silenci.
• No sap explicar el que ha llegit.
• Té mal de cap o li piquen els ulls quan mira a prop.
• Quan llegeix o escriu veu borrós o doble.
• Tanca un ull o el tapa a vegades.
• Escriu amb la cara enganxada al paper.
• Inclina el cap quan estudia o mira la televisió.
• Quan llegeix mou el cap enlloc que moure els ulls.
• Escriu cap amunt o avall amb lletra irregular.
• Es perd quan ha de mirar la pissarra i la taula, o quan copia a la llibreta.
• Té dificultats quan fa esport, llegeix o escriu.
• Inverteix les lletres (b-d, p-q)
• S'apropa molt als llibres.
• Quan llegeix, salta paraules o línies senceres; també llegeix la mateixa línia.
• Perd fàcilment l'atenció i distreu els altres companys.

Si heu contestat de forma afirmativa de 3 a 5 símptomes, el seu fil pot tenir un problema visual. S'hauria de considerar que la seva visió fos avaluada per un Optometrista Comportamental o de Desenvolupament.

Si voleu més informació, no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres. Us assessorarem de manera personalitzada.


Unitat d’Optometria i Teràpia Visual. Psique+Logo-Centre Aprén+

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

QUÈ PUC FER SI EL MEU FILL/A QUEQUEJA?

TALLERS SETMANALS D'ESTIMULACIÓ COGNITIVA PER A LA TERCERA EDAT

CONTES PER A TREBALLAR LES EMOCIONS (2)