LA PRÀCTICA DEL MINDFULNESS
El mindfulness o
l’atenció plena es defineix com un estat de consciència que implica focalitzar
l’atenció conscient a la pròpia experiència, moment a moment (Brown & Ryan,
2003).
Es a dir, centrar
l’atenció de manera particular (de forma voluntària, a propòsit) en el moment
present i sense judici.
La pràctica de la
atenció plena té els seus orígens en les tradicions contemplatives orientals, i
més concretament en la tradició Budista.
Aquests darrers
anys s’ha observar en el nostre context un gran interès per programes
d’intervenció psicològica que incorporen pràctiques basades en el mindfulness.
Aquest interès es sosté
pels efectes que tenen aquestes tècniques en una gran varietat de variables
psicològiques, així com pels seus efectes sobre l’activitat cerebral.
Si bé sembla que es
tracta d’una pràctica simple, això no significa que sigui fàcil i requereix un
esforç i disciplina, ja que la nostra part de funcionament inconscient i
comportament automàtic ens dificulta enormement aquest treball, estan presents
de forma molt intensa en el nostre funcionament diari.
Cal un fort
compromís intern i realitzar algun cert tipus de treball per a sortir airosos
del nostre intent de captar els moments de forma conscient i mantenir l’atenció
plena.
En general, la
corrent de pensaments que flueix per la nostra ment ens deixa poc espai per a
simplement “ser”, sense haver de córrer d’aquí cap a allà fent coses
constantment. Ens deixem portar per impulsos i pensaments que corren per la nostra
ment com un riu, i ens quedem atrapats en el seu torrent fins que acaba
inundant les nostres vides.
La pràctica del
mindfulness ens donarà eines per sortir d’aquesta corrent, seure a la vora
d’aquest riu i aprendre a escoltar, de tal forma que enlloc de dominar-nos ens serveixi de guia.
Efectes neurobiològics
En un context
clínic aquestes tècniques són considerades molt útils per tractar símptomes propis
de trastorns com la depressió, l’ansietat, els trastorns de conducta, el TDAH,
trastorns de la son, o altres. Així com els dolors físics i el malestar.
Els estudis
realitzats mitjançant tècniques de neuroimatge han mostrat mostren que la
pràctica continuada de mindfulness produeix una major activació de les regions
cerebrals implicades en l’atenció sostinguda, la inhibició de la resposta i l’atenció
davant de sons distractors (funcions executives). Al mateix temps que produeix una
menor activació cerebral de les regions relacionades amb les emocions negatives
i el pensament discursiu.
També s’han
observat altres canvis, com canvis en la concentració de la matèria gris en
àrees relacionades amb l’aprenentatge, la regulació de les emocions o el
processament auto-referencial, activació dels circuits relacionats amb l’empatia
i la teoria de la ment, o un efecte positiu sobre el sistema neuroendocrí i
immunològic davant situacions d’estrès.
I tot això és
possible gràcies a la plasticitat cerebral ja que s’ha estudiat que existeix una
correlació entre el nombre d’hores acumulades de pràctica meditativa i els
canvis en l’activitat cerebral.
Pel que fa al seu
ús en nens i adolescents, hi ha molts programes desenvolupats i pensats per a
nens i adolescents. Tanmateix, s’ha començat a aplicar a les escoles amb resultats
molt positius.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada