TERÀPIA OCUPACIONAL SEGONS L'ENFOC DE LA INTEGRACIÓ SENSORIAL
La Teràpia Ocupacional és una
professió sanitària regulada que es
dirigeix a afavorir l'autonomia en l'ocupació utilitzant l'activitat
significativa com a mitjà i com a fi del tractament. Entén l'ocupació com la
totalitat de l'activitat humana. El terapeuta ocupacional és l'especialista en
l'anàlisi i intervenció sobre la persona, l'ocupació i l'entorn. (COTOC)
La Teràpia Ocupacional té com
a finalitat la promoció de la salut, fomentant l’autonomia de la persona atesa
en el seu compliment ocupacional, és a dir, en el desenvolupament de les seves
activitats quotidianes. La missió dels terapeutes ocupacionals és planificar i
dur a terme un procés d’intervenció a través de l’anàlisi i l’ús de l’activitat,
dirigit a potenciar la participació en la vida diària de la persona atesa en
aquelles ocupacions que li són significatives en el context de la seva
comunitat. En el seu abordatge incideix en els diferents aspectes de la
persona, l’entorn i de l’ocupació. (Codi Deontològic del COTOC)
En el cas dels nens, els terapeutes ocupacionals tenen
l’objectiu de fomentar la participació en les activitats de la vida diària,
millorar el desenvolupament i afavorir
l’autonomia en la mesura de les seves capacitats. Durant la intervenció, ajuden
als nens a adquirir habilitats necessàries per poder fer les activitats pròpies
d’aquesta etapa vital; com és: alimentar-se, vestir-se, rentar-se, jugar, comunicar-se i aprendre. Quan
és necessari, també s’adapta l’entorn (llar, escola, …) per a què afavoreixi la
participació.
En alguns casos, la participació en les activitats
quotidianes es veu afectada per dificultats de processament sensorial. De
manera típica, els nostres cervells reben informació del nostre cos i de l’ambient
que ens envolta, interpreta aquests estímuls i dóna respostes adequades. Aquest
procés és involuntari i passa sense que en siguem conscients.
El sistema nerviós rep els estímuls a través dels
nostres sentits, que són 8: vista, oida, olfacte, gust, tacte, sistema
propioceptiu, sistema vestibular i interocepció. Quan
aquest procés falla, el sistema nerviós pot tenir dificultats per detectar les
característiques dels estímuls o per modular la intensitat dels estímuls. Aquest
procés té el nom d’integració sensorial i és la base fonamental per al
desenvolupament de les activitats de la vida diària, el desenvolupament social
i emocional, el funcionament motor i els aprenentatges més complexos.
Integració
sensorial també dona nom a uns dels abordatges que utilitzen els terapeutes
ocupacionals que treballen amb infants. Les
sessions tenen lloc en un entorn ric en experiències sensorials com el
moviment, el tacte, la propiocepció, … seguint la motivació del nen i ajustant
el joc per a generar respostes adaptatives que contribueixin a adquirir noves
habilitats i aprenentatges.
Es
poden beneficiar de la teràpia, nens i
nenes amb o sense diagnòstic que
presentin:
- Manca d’autonomia en les
activitats de la vida diària
- Dificultats de regulació
- Inmaduresa en el
desenvolupament
- Dificultats en el control
postural
- Dificultats en la
coordinació motriu (gruixuda i fina)
- Dificultats en el joc
- Retard del llenguatge
- Dificultats en
l’aprenentatge
- Problemes de conducta
- Nivell d’activitat molt alta
o molt baixa
- Dificultats en l’alimentació
- Hipersensibilitats i pors
exagerades (llum, moviment, sorolls, textures, ...)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada