COM PODEM TREBALLAR LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA?


La consciència fonèmica és l'habilitat d'entendre que les paraules del llenguatge oral es poden dividir en una sèrie de fonemes. i ser capaç de seqüenciar-los. Així mateix, el nen ha d’entendre que els sons individuals es combinen per formar paraules i que aquests mateixos es repeteixen en moltes paraules diferents. Per tant, la consciencia fonológica és una habilitat básica, conjuntament amb d'altres, per a asegurar una bona adquisició de la lectoescriptura així com un indicador de si el procés s'està realitzant de manera adequada o no.


Per això, aquesta semana hem volgut donar-vos algunes idees de com podeu treballar-la desde casa sempre des d'un punt de partida de joc i diversió.

ESCOLTANT

La consciència fonològica comença quan els nens detecten els sons, les síl·labes i les rimes en les paraules que escolten. Llegir o explicar contes freqüentment als fills és una bona manera d’ajudar-los. Seleccioni llibres que rimin o que repeteixin sons. Ajuden també les onomatopeyes i els sons d’animals. És important demanar al nen que escolti el so i sigui capaç d’imitar-lo.


JUGANT A LES ENDEVINALLES

Els jocs d’endevinalles com el veig-veig poden aplicar-se per practicar quasi totes les habilitats fonològiques. Es pot practicar el percebre els sons inicials com per exemple: “Veig veig, una cosa de color vermell que comença per /s/“. També es pot fer amb rimes: “Veig veig una cosa calenta que rima amb ‘fe’”.

CANTANT

Cantar és una manera excel·lent perquè els nens facin rimes. Existeixen moltes cançons i CDs que ajuden a les habilitats de la consciència fonològica. Pot ajudar demanar recomanacions al mestre del nen.

CONNECTANT SONS

Barrejar sons és una habilitat important pels lectors principiants. Ells necessiten ajuntar les unitats de so, fonemes, per poder ser capaços de llegir una paraula sense problemes. Una activitat que es podri fer a casa és ajuntar els sons que el nen escolta. Per exemple: “comença per /p/ i després ve /i/l/o/t/a/. Quina paraula tenim?”.

SEPARANT PARAULES

Un bon mecanisme de per jugar a separar paraules és utilitzant peces de Lego. Al nen se li dóna per exemple; dues peces de Lego unides que representen les parts de la paraula. Després se li demana que separi les peces en funció dels ‘cops’ que té la paraula.

ALTRES

Hi ha molts altres recursos i idees per treballar les habilitats de la consciència fonològica. Un recurs diferent podria ser treballar amb manualitats: fer un collage retallant paraules i enganxant-les, jugar i cantar amb titelles o fer un mural de paraules.

Hi ha molts videos didàctics a internet, manualitats al Pinterest o aplicacions per trobar rimes infantils i cançons.

És important que qualsevol activitat sigui divertida i dinàmica. Si el nen la considera aburrida es pot intentar canviar alguna cosa.

Esperem que aquestes idees un siguin ben útils per a poder aplicar a casa amb els vostres petits. Ja sabeu que si teniu qualsevol dubte sobre aquest tema, el nostre equip de logopedes us atendrà de manera personalitzada.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TALLERS SETMANALS D'ESTIMULACIÓ COGNITIVA PER A LA TERCERA EDAT

QUÈ PUC FER SI EL MEU FILL/A QUEQUEJA?

QUÈ SÓN LES ADAPTACIONS METODOLÒGIQUES?