QUÈ ÉS EL TRASTORN NEGATIVISTA DESAFIANT?
El
trastorn negativista desafiant (o TND) és un trastorn poc conegut entre pares i
professors però té una prevalença entre un 2 i un 16% en la població. Es
caracteritza per un patró recurrent de conductes oposicionistes, desafiants,
negatives, irritables i hostils dirigides cap als seus pares, als companys de
classe, als professors i altres figures d’autoritat. Aquest comportament ha
d’estar present durant un període de 6 meses consecutius i amb una major
intensitat en comparació amb els seus iguals.
Dins
de l’actual manual diagnòstic dels trastorns mentals, el DSM5, està considerat
dins de la categoria de Trastorns destructius del control d’impulsos
i de la conducta.
L’edat
d’aparició es situa a la infància, a partir dels 3 anys però l’edat més
freqüent són els 8 anys (no es pot diagnosticar un primer inici a
l’adolescència), més freqüent en nens que en nenes però aquesta diferencia
desapareix en l'etapa adolescent. En relació al nivell sociocultural, és més
freqüent en famílies d’estatus socioeconòmic baix, amb antecedents de trastorns
de l’estat d’ànim, trastorn negativista desafiant, trastorn disocial, TDAH,
trastorn antisocial de la personalitat o trastorn per consum de substàncies.
També, és més freqüent en mares amb història de depressió i en famílies on han
existit conflictes conjugals greus.
És
important fer un diagnòstic diferencial amb:
a) TDAH: Es diferencien per la manca d’intencionalitat per no seguir
les ordres i, a més a més, perquè no són tan freqüents les conductes
desafiants;
b) Trastorn disocial: No
es poden diagnosticar a la vegada. Aquest es caracteritza per la violació dels
drets de les altres (robar, intimidar, destruir i atacar);
c) Trastorns del llenguatge: No hi ha
conducta desafiant. Incapacitat per seguir les normes degut a una alteració en
la comprensió del llenguatge.
Per
tant, quan parlem de nens i/o adolescent amb TND fem referència a aquells que
mostren actituds discutidores, desafiants i són provocadors, enfadant-se i
perden el control amb facilitat. Aquestes característiques interfereixen
significativament en les seves relacions interpersonales, la seva vida familiar
i en el rendiment escolar (encara tenint unes bones capacitats, el seu
rendiment acadèmic baixa atès que no s’esforcen per obtenir millors resultats,
no acceptan ajudes dels altres, es neguen a participar en les feines de classe
i prefereixen solucionar els problemes per ells mateixos que amb ajuda dels
altres). Les conseqüències que trobem a aquest estil de conducta es veuen
reflectides en una baixa autoestima (o exaltació) i un baix nivell de
tolerància a la frustració, ànim deprimit i explosions de conducta. És de gran
importància fer un diagnòstic i una intervenció precoç per evitar possibles
patologies de major complexitat en un futur (com, per exemple, un trastorn
disocial).
INTERVENCIÓ EN TND
La
intervenció l’orientarem cap a la psicoeducació, però és molt freqüent preferir
anar per la “via ràpida” i combinar la teràpia amb una alternativa
farmacològica ja que s’obtenen resultats de forma immediata (tenir en compte
els possibles efectes secundaris).
En els casos de TND,
no podem centrar-nos només en els problemes de conducta que presenten els nen
ja que aquests són la punta de l’iceberg del trastorn. És a dir, haurem d’estar
atents a altres aspectes rellevants de la vida del nen i endinsar-nos més enllà
del que veiem superficialment. Per tant, i per poder treballar i definir els
objectius de la intervenció, tindrem presents tots els aspectes que envolten el
cas. Haurem de valorar quin és l’origen del problema i identificar els
diferents factors de risc de cada nen/a. Serà de vital importància, valorar els
possibles antecedents familiars (sobre
tot, dels pares), els estils educatius i de relació establerts a la família i,
per últim, els factors social de risc del passat i els que es troben presents
en el moment de realitzar la intervenció (com, per exemple, famílies
desestructurades, entorns marginals o desatenció a la infància).
La intervenció haurà
de centrar-se a nivell personal però, també, a nivell familiar i acadèmic.
Tindrà com a objectiu, l’assoliment d’un comportament adequat per l’edat i el
context del nen, donant les estratègies i recursos necessaris, tant a l’escola
com a la família, per tal de garantir un correcte funcionament del reforç i
extinció de conductes i, d’aquesta manera, disminuir el possible deteriorament
clínic del nen/a. Un altre objectiu de la intervenció serà no exposar a la
persona a patir un risc futur i que això es tradueixi en un trastorn de conducta
o de personalitat antisocial.
SI TENIU ALGUN DUBTE O CONSULTA NO DUBTEU A POSAR-VOS EN CONTACTE AMB EL NOSTRE EQUIP PROFESSIONAL, US ATENDREM DE MANERA PERSONALITZADA
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada