EL TRASTORN ESPECÍFIC DEL LLENGUATGE
Què és el TELL?
El Trastorn Específic del Llenguatge (TELL) és un trastorn que afecta
l'adquisició i el desenvolupament del llenguatge oral. El diagnòstic
d'aquest trastorn es dóna un cop s'han descartat dificultats a nivell
intel·lectual, emocional, sensorial, neurològic... o qualsevol altre trastorn
que expliqui les dificultats que presenta el pacient.
El TELL no és un trastorn
homogeni, és a dir, que presenti patrons semblants d'un cas a un altre. És per
aquest motiu que acostuma a ser diagnosticat tard o a vegades, no detectar-lo
de manera precoç. El principal perill de la falta de diagnòstic és que,
tot i que el TELL afecta l'adquisició del llenguatge, un diagnòstic tardà
implica problemes en els aprenentatges com ara dislèxia,
discalcúlia, disortografia, dificultats atencionals...
Quan parlem de TELL, parlem de problemes a nivell expressiu però també, a
nivell comprensiu. Per tant, no ens referim a nens o nenes que comencen a
parlar tard i que amb el temps arribarà a la normalitat evolutiva. Ens nens i
nenes amb TELL adquireixen el llenguatge amb patrons poc regulars que no
segueixen l'evolució "normativa".
En coneixem les causes?
Les causes d'aquest
trastorn no són clares però sembla que l'origen és la dificultat de processar
la informació a nivell fonològic, és a dir, la dificultats per a ser capaç de
detectar, organitzar i ordenar els sons a nivell central que es tradueix en
problemes per a entendre el llenguatge i poder expressar-se. Aquests problemes
expressius afectaran no només a com ordenen els sons sinó que la morfosintaxis
(l'estructura de d'oració i la funció de cada component) també estarà alterada
donat que són nens i nenes que ometen paraules menys significatives en
quant contingut com preposicions, conjuncions, errors en la concordança de
gènere i nombre...
A causa d'aquestes
dificultats, els nens i nenes que presenten TELL acostumen a ser nens
gestuals que utilitzen altres estratègies per a comunicar-se, que produeixen
estructures curtes i/o mal organitzades i que presenten un vocabulari reduït
donat que tenen dificultats per a aprendre noves paraules .
Etapes
evolutives
Abans hem explicat que els
nenes i nenes amb TELL acostumen a tenir un inici de parla tardà. Però, quan es
pot considerar que un nen o nena comença a parlar tard?
Generalment considerem que
als voltants dels 2 anys un infant ha de tenir dins del seu diccionari intern
unes 50 paraules a nivell expressiu i ha de començar a produir estructures
d'unes dues paraules. Que un nen o nena no compleixi aquests criteris a aquesta
edat no significa que sigui TELL sinó que cal observar-ne l'evolució i, en cas
necessari, fer una valoració logopèdica per a descartar problemes.
Segons el Protocol sobre el
Retard i Trastorn del llenguatge del Col·legi de Logopedes, diferenciem entre
retard i trastorn segons aquests criteris:
Retard:
- Fixant-nos en l’escala Llevant, podem considerar que es dóna un retard en l’adquisició del llenguatge si als 16 mesos l’infant no ha iniciat l’expressió de paraules aïllades amb valor propositiu o si als 2 anys no combina dues paraules.
- La comprensió evoluciona bé i és un aspecte clau per al pronòstic.
- L’evolució del llenguatge està moderadament retardada.
- Evolució transitòria i ràpida amb tractament (retard simple).
- Escassa repercussió pel que fa a la lectoescriptura.
Trastorn:
- La comprensió està més alterada.
- L’expressió no pertany a la d’un infant més petit.
- Les solucions comunicatives que trobem són diferents de les d’un infant d’evolució normal.
- L’infant comença a parlar més enllà dels 2 anys.
- No hi ha una harmonia en el desenvolupament dels diferents nivells de llenguatge.
- Evolució lenta i persistència malgrat el tractament.
- Lectoescriptura freqüentment afectada.
La importància d’un diagnòstic i tractament
interdisciplinar
Però no només a nivell de
llenguatge és on es poden observar dificultats. A nivell conductual poden
aparèixer conductes associades a la frustració que genera la dificultat per a
comunicar-se, ja que no hem d'oblidar que són infants amb una capacitat
cognitiva totalment normal que molts cops són conscients de no poder
comunicar-se de manera adequada. Això afecta directament a les seves relacions
socials i les habilitats per a relacionar-se amb els altres. Aquí rau la
importància d'un tractament interdisciplinar que pugui cobrir totes les
necessitats del nen o de la nena.
Així mateix, la detecció
precoç d’aquest i de qualsevol trastorn permetrà fer una intervenció que doni
al nen o nena eines molt més aviat i que la repercussió del trastorn, tot i que
sigui quelcom permanent en el temps, sigui molt menor que si es detecta més
endavant.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada