QUAN M’HE DE PREOCUPAR SI EL MEU FILL/A NO PARLA?
Els nens/es tenen ritmes ritmes evolutius
diferents. Les fites evolutives ens diuen que al voltant de l’any han de començar
a pronunciar les seves primeres paraules amb significat com ara PAPA o MAMA
però hi ha infants que fins els quasi dos anys no parlen pràcticament i de
sobte, inicien un llenguatge estructurat i correcte.
QUINS SÓN ELS SIGNES D’ALERTA EN EL RETARD DEL LLENGUATGE?
Tot i així, hi ha senyals que ens poden donar
pistes de si pot haver-hi algun problema.
QUINS SÓN ELS SIGNES D’ALERTA EN EL RETARD DEL LLENGUATGE?
És convenient consultar a una logopeda si:
Als
9 mesos no hi ha produccions orals
com el balboteig o no mostra interés per les veus ni els sons que l’envolten.
Als
12-18 mesos no mostra intenció
comunicativa ni de relació amb l’adult.
Als
2 anys no parla, no diu més d’una o
dues paraules o no entés consignes senzilles.
Als
3 anys no fa frases de 2-3 elements
o no mostra interés per explicar pròpies vivències.
Als
4 anys no fa un ús adequat del
vocabulari, no concorda bé articles i noms (per exemple, el cotxe)..
QUÈ HEM DE DESCARTAR?
Moltes vegades aquestes dificultats en el
desenvolupament de la parla i el llenguatge són causades per altres problemes que cal descartar per a
poder determinar com està l’infant:
Problemes en l’oïda. Cal fer una valoració
a l’otorrino per a descartar que el nostre fill o filla tingui algún problema d’audició
causat per una hipertròfia adenoïdal (carnots), angines, otitis, etc…
Dificultats
articulatòries. Molts
nens tenens dificultats en l’articulació dels sons a causa que la musculatura
dels òrgans orofacioals (llengua, llavis, galtes…) no és suficientment ágil per
a fer tots els moviments necessaris per a dir correctament els sons.
Generalment, si no hi ha cap patología muscular darrera, és un problema que se
soluciona fàcilment mitjançant les pràxies, exercicis musculars específics per
a equilibrar aquesta musculatura.
Dificultats
en el ritme de la parla. Al voltant dels 3-4 anys els nens i les nenes
poden presentar un quequeig que anomenem fisiològic perquè considerem que és
normal per la edat. Més enllà d’aquesta edat, caldria que el valorés un/a
logopeda per a determinar si necessita reeducació del ritme de la parla.
QUÈ PODEM FER DES DE CASA?
- Intentar limitar l’ús de xumets, biberons, dits o altres objectes de succió perquè dificulten els moviments linguals i interfereixen directament en la parla.
- Potenciar les textures més sòlides en l’alimentació, evitant una dieta amb masses purés i/o textures toves, per a millorar la tonicitat de la musculatura orofacial.
- Juguem a bufar espelmes, confeti, pilotes de paper de plata, llepem gelats, inflem globus... qualsevol activitat que ajudi a equilibrar la musculatura.
- Donar un model de llenguatge adequat, sense diminutius ni onomatopeies que substitueixin els noms reals dels animals o les coses.
- Cal estructurar correctament el nostre llenguatge, de manera clara amb frases no massa llargues. Si el nen o la nena produeix alguna frase o alguna paraula malament, no cal remarcar-li el seu error sinó donar el model correcte.
- Treballeu el vocabulari a través de situacions i rutines diàries. Podem introduir paraules noves: roba quan ens vestim o despullem, anomenem els estris que utilitzem per menjar, juguem als playmobils explicant què és cada cosa i per a què serveix, abans d’anar a dormir posem nom a les emocions que sentim...
- Expliquem contes i cantem cançons potenciant la gesticulació que acompanya el llenguatge oral.
- Oferim espais i temps de qualitat, amb paciència i temps per a ells.
Recordeu que si teniu qualsevol dubte, podeu posar-vos en contacte amb el nostre equip
de logopedes que us assessorarà de manera personalitzada.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada