QUAN M’HE DE PREOCUPAR SI EL MEU FILL/A NO PARLA?

Els nens/es tenen ritmes ritmes evolutius diferents. Les fites evolutives ens diuen que al voltant de l’any han de començar a pronunciar les seves primeres paraules amb significat com ara PAPA o MAMA però hi ha infants que fins els quasi dos anys no parlen pràcticament i de sobte, inicien un llenguatge estructurat i correcte.

Tot i així, hi ha senyals que ens poden donar pistes de si pot haver-hi algun problema.
Bebé, Niño, Llamada, La Comunicación, Lindo, Expresión
QUINS SÓN ELS SIGNES D’ALERTA EN EL RETARD DEL LLENGUATGE?

És convenient consultar a una logopeda si:

*      Als 9 mesos no hi ha produccions orals com el balboteig o no mostra interés per les veus ni els sons que l’envolten.

*      Als 12-18 mesos no mostra intenció comunicativa ni de relació amb l’adult.

*      Als 2 anys no parla, no diu més d’una o dues paraules  o no entés consignes senzilles.

*      Als 3 anys no fa frases de 2-3 elements o no mostra interés per explicar pròpies vivències.

*      Als 4 anys no fa un ús adequat del vocabulari, no concorda bé articles i noms (per exemple, el cotxe)..

QUÈ HEM DE DESCARTAR?

Moltes vegades aquestes dificultats en el desenvolupament de la parla i el llenguatge són causades per  altres problemes que cal descartar per a poder determinar com està l’infant:

*      Problemes en l’oïda. Cal fer una valoració a l’otorrino per a descartar que el nostre fill o filla tingui algún problema d’audició causat per una hipertròfia adenoïdal (carnots), angines, otitis, etc…

*      Dificultats articulatòries. Molts nens tenens dificultats en l’articulació dels sons a causa que la musculatura dels òrgans orofacioals (llengua, llavis, galtes…) no és suficientment ágil per a fer tots els moviments necessaris per a dir correctament els sons. Generalment, si no hi ha cap patología muscular darrera, és un problema que se soluciona fàcilment mitjançant les pràxies, exercicis musculars específics per a equilibrar aquesta musculatura.

*       Dificultats en el ritme de la parla. Al voltant dels 3-4 anys els nens i les nenes poden presentar un quequeig que anomenem fisiològic perquè considerem que és normal per la edat. Més enllà d’aquesta edat, caldria que el valorés un/a logopeda per a determinar si necessita reeducació del ritme de la parla.

QUÈ PODEM FER DES DE CASA?
  • Burbujas, Diversión, Árboles, Chica, Soplando
  • Intentar limitar l’ús de xumets, biberons, dits o altres objectes de succió perquè dificulten els moviments linguals i interfereixen directament en la parla.
  • Potenciar les textures més sòlides en l’alimentació, evitant una dieta amb masses purés i/o textures toves, per a millorar la tonicitat de la musculatura orofacial.
  • Juguem a bufar espelmes, confeti, pilotes de paper de plata, llepem gelats, inflem globus... qualsevol activitat que ajudi a equilibrar la musculatura.
  • Donar un model de llenguatge adequat, sense diminutius ni onomatopeies que substitueixin els noms reals dels animals o les coses.
  • Cal estructurar correctament el nostre llenguatge, de manera clara amb frases no massa llargues. Si el nen o la nena produeix alguna frase o alguna paraula malament, no cal remarcar-li el seu error sinó donar el model correcte.
  • Treballeu el vocabulari a través de situacions i rutines diàries. Podem introduir paraules noves: roba quan ens vestim o despullem, anomenem els estris que utilitzem per menjar, juguem als playmobils explicant què és cada cosa i per a què serveix, abans d’anar a dormir posem nom a les emocions que sentim...
  • Expliquem contes i cantem cançons potenciant la gesticulació que acompanya el llenguatge oral.
  • Oferim espais i temps de qualitat, amb paciència i temps per a ells.

Recordeu que si teniu qualsevol dubte, podeu posar-vos en contacte amb el nostre equip
de logopedes que us assessorarà de manera personalitzada.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TALLERS SETMANALS D'ESTIMULACIÓ COGNITIVA PER A LA TERCERA EDAT

QUÈ PUC FER SI EL MEU FILL/A QUEQUEJA?

QUÈ SÓN LES ADAPTACIONS METODOLÒGIQUES?