L'INICI DEL CURS ESCOLAR

Com portem les primeres setmanes d’escola?

És completament normal que durant aquestes primeres setmanes d’escola notem canvis en els més petits i ens trobem en situacions noves que no s’havien donat anteriorment. L’entrada a l’escola genera molts sentiments tant als pares com als nens. Podem sentir alegria i entusiasme com preocupació o por a noves experiències.

Resultat d'imatges de inici curs escolar


Què podem fer com a pares per acompanyar als nens i adolescents en el primer trimestre de curs?

És molt important que els nens se sentin amb ganes d’anar a l’escola, i encarin amb positivisme aquest inici de curs. Per tant, cal que les seves figures d’aferrament, els pares, actuïn amb entusiasme preparant tot el que es necessita per començar l’escola així com acompanyant els sentiments durant les primeres setmanes, fent arribar aquest entusiasme als més petits mitjançant el interès per tot allò que envolta l’escola.

Dins de les reaccions que es presenten més típiques dels més petits al inici de l’escola són el plor al arribar i l’aferrament als pares per no quedar-se al centre educatiu. Segurament es creen sentiments contradictoris, per una banda, havien manifestat estar contents d’anar-hi i a la sortida la mestra ens comenta que al cap d’una estona de quedar-s’hi s’hi troba a gust i està bé, però aquesta situació es pot es repetir cada matí durant dies. Aquesta situació anirà millorant quan els petits desenvolupin un vincle amb l’escola, amb el o la mestra de referència i comprovin que després de l’escola torna amb la família.

Les escoles col·laboren i s’hi pot comptar per les preocupacions que els pares tinguin, d’aquesta manera l’adaptació serà més agradable.

Alguns consells per ajudar als nostres fills en l’entrada a l’escola poder ser:

                    

• Actuar com a guies, ajudant-los a expressar les seves pors i donar resposta a les seves preocupacions.

Donar la informació que necessitin, la que els pugui tranquil·litzar, sense anticipar situacions que pugui generar nerviosisme.

• Donem temps per acostumar-se al nou horari, recordem que els nens necessiten dormir de 8 a 10 hores diàries.

• Realitzar amb l’ajuda dels nens un horari per planificar les extraescolars, activitats i sortides, així com, depèn de l’edat, adjuntar l’horari assignat per fer deures, treballs i repassar. Podem utilitzar dibuixos, el format visual els hi és més fàcil de recordar. En època de vacances és important seguir amb un horari que el nen conegui, tot tenint una estona de repàs d’aquelles assignatures que més cal reforçar.

                  Resultat d'imatges de horaris visuals

Marcar un objectiu per aconseguir durant els trimestres.

Donar als nens tasques de la llar, depenent de l’edat, a realitzar a casa. Adjuntant-les en l’horari visual.

• Dins del possible, tenir una rutina per anar a dormir.

Generar un bon vincle comunicatiu amb l’escola per tal de traspassar informació i poder així acompanyar als nens.

Donar-li informació als nens del motiu d’aprendre el que estudien buscant així la motivació intrínseca.

Acompanyar la importància de cuidar el material.

Fer ús de l’agenda, tenir en compte totes les possibilitats que ens ofereix.

Acompanyar als nens en tot el procés, preguntant com ha anat el dia, com va amb els companys, a què juga a l’hora del pati, etc. Si aquest fet es converteix en una rutina, la comunicació serà clau per tot el procés i ajudarà a tranquilitzar-lo davant de situacions que puguin aparèixer així com serà un gran recolzament emocional pel nen, ajudant en la socialització i en el procés d’aprenentatge.

La família ha d’actuar com a equip, els pares han d’estar presents en tot el procés.


Si teniu qualsevol consulta, no dubteu a contactar amb el nostre equip de professionals. Us aconsellarem de manera personalitzada.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TALLERS SETMANALS D'ESTIMULACIÓ COGNITIVA PER A LA TERCERA EDAT

QUÈ PUC FER SI EL MEU FILL/A QUEQUEJA?

QUÈ SÓN LES ADAPTACIONS METODOLÒGIQUES?