QUÈ FEM A PSICOPEDAGOGIA?


Prèviament al inici del tractament psicopedagògic es realitza un PLA DE TREBALL individualitzat on es tindrà en compte els resultats i les recomanacions de l’estudi diagnòstic. Aquest, es realitza amb coordinació de les professionals del centre per tal de tenir en compte totes les àrees de desenvolupament (neuro-psico-bio-social). Un cop fet, es realitza una sessió de presentació a la família, on coneixen els objectius del pla de treball, què es treballa i la metodologia que es duu a terme. Durant el tractament es fan sessions de seguiment amb la família i a final de curs, els pares reben el informe de final, amb recomanacions psicopedagògiques per les vacances i la recomanació portada a terme per tot l’equip de professionals pel curs proper.
  1. Qui és el psicopedagog?
És l’encarregat de detectar, avaluar i tractar les dificultats d’aprenentatge, organització, planificació i l’instructor de tècniques de l’estudi i l’especialista en orientació educativa i laboral. Ha de formar part del diagnòstic i ha de realitzar el tractament dels trastorns d’aprenentatge. Les dificultats més freqüents amb les que es troba són en:

MEMÒRIA: Procés pel qual registrem, guardem i recuperem la informació:
  • Memòria espontània: reconeixem coses o situacions que hem vist o viscut.
  • Memòria voluntària: volem recordar alguna cosa que sabem que sabem.
  • Memòria a curt termini: capacitat de recordar alguna cosa recent.
  • Memòria a llarg termini: capacitat de recordar informació llunyana en el temps.
ATENCIÓ: Capacitat de seleccionar la informació sensorial i dirigir els processos mentals sobre un objecte o problema que ens interessa conèixer o resoldre:
  • Atenció espontània: alguna cosa ens crida l’atenció. És primitiva i derivada de la por, el desig, la curiositat.
  • Atenció voluntària: es dóna quan atenem a un objecte només perquè així és el nostre desig. És la que més costa de reconduir, ja que genera un sobreesforç.
  • Atenció habitual: és la que es troba en mig de les dues, quan atenem per hàbit, és la més freqüent en la vida quotidiana.
LLENGUATGE: Sistema organitzat de símbols per mitjà del qual ens manifestem individualment; expressem, comprenem i pensem. Les regles constitueixen la gramàtica.

COGNITIU-EMOCIONAL-MOTOR: Autorregulació cognitivo-emocional per tal de resoldre situacions de la vida quotidiana. Saber què pensem i sentim per actuar en conseqüència.

PLANIFICACIÓ I ANTICIPACIÓ.

Quin tipus de tractament aplica el psicopedagog del Centre Aprèn+?

S’aplica un entrenament cognitiu-conductual, explicat als pares en la sessió de presentació del PLA DE TREBALL.
Es fa ús d’unes AUTOINSTRUCCIONS, les quals es verbalitzen en veu alta i s’utilitzen fins automatitzar-les. Aquest entrenament dóna estratègies i eines per centrar l’atenció i treballar la memòria així com gràcies al llenguatge intern es controla la impulsivitat, agressivitat i l’autocontrol.
S’utilitza diferent material, entre ell el sensoriomotiu (retallar, enganxar, dibuixar, etc.) i el reforçament amb la tablet (jocs de funcions executives).

Si teniu qualsevol dubte o consulta, no dubteu a posar-vos en contacte amb el nostre equip de psicopedagogues!


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TALLERS SETMANALS D'ESTIMULACIÓ COGNITIVA PER A LA TERCERA EDAT

QUÈ PUC FER SI EL MEU FILL/A QUEQUEJA?

QUÈ SÓN LES ADAPTACIONS METODOLÒGIQUES?