QUÈ FEM A PSICOPEDAGOGIA?
Prèviament al inici
del tractament psicopedagògic es realitza un PLA DE TREBALL individualitzat on
es tindrà en compte els resultats i les recomanacions de l’estudi diagnòstic.
Aquest, es realitza amb coordinació de les professionals del centre per tal de
tenir en compte totes les àrees de desenvolupament (neuro-psico-bio-social). Un
cop fet, es realitza una sessió de presentació a la família, on coneixen els
objectius del pla de treball, què es treballa i la metodologia que es duu a
terme. Durant el tractament es fan sessions de seguiment amb la família i a
final de curs, els pares reben el informe de final, amb recomanacions
psicopedagògiques per les vacances i la recomanació portada a terme per tot
l’equip de professionals pel curs proper.
- Qui és el psicopedagog?
És l’encarregat de
detectar, avaluar i tractar les dificultats d’aprenentatge, organització,
planificació i l’instructor de tècniques de l’estudi i l’especialista en
orientació educativa i laboral. Ha de formar part del diagnòstic i ha de
realitzar el tractament dels trastorns d’aprenentatge. Les dificultats més
freqüents amb les que es troba són en:
MEMÒRIA: Procés pel qual registrem, guardem i recuperem la informació:
- Memòria espontània: reconeixem coses o situacions que hem vist o viscut.
- Memòria voluntària: volem recordar alguna cosa que sabem que sabem.
- Memòria a curt termini: capacitat de recordar alguna cosa recent.
- Memòria a llarg termini: capacitat de recordar informació llunyana en el temps.
ATENCIÓ: Capacitat de seleccionar la
informació sensorial i dirigir els processos mentals sobre un objecte o
problema que ens interessa conèixer o resoldre:
- Atenció espontània: alguna cosa ens crida l’atenció. És primitiva i derivada de la por, el desig, la curiositat.
- Atenció voluntària: es dóna quan atenem a un objecte només perquè així és el nostre desig. És la que més costa de reconduir, ja que genera un sobreesforç.
- Atenció habitual: és la que es troba en mig de les dues, quan atenem per hàbit, és la més freqüent en la vida quotidiana.
LLENGUATGE: Sistema organitzat de símbols
per mitjà del qual ens manifestem individualment; expressem, comprenem i
pensem. Les regles constitueixen la gramàtica.
COGNITIU-EMOCIONAL-MOTOR: Autorregulació cognitivo-emocional
per tal de resoldre situacions de la vida quotidiana. Saber què pensem i sentim
per actuar en conseqüència.
PLANIFICACIÓ I ANTICIPACIÓ.
Quin tipus de tractament aplica el psicopedagog del Centre
Aprèn+?
S’aplica un
entrenament cognitiu-conductual, explicat als pares en la sessió de presentació
del PLA DE TREBALL.
Es fa ús d’unes
AUTOINSTRUCCIONS, les quals es verbalitzen en veu alta i s’utilitzen fins
automatitzar-les. Aquest entrenament dóna estratègies i eines per centrar
l’atenció i treballar la memòria així com gràcies al llenguatge intern es
controla la impulsivitat, agressivitat i l’autocontrol.
S’utilitza diferent
material, entre ell el sensoriomotiu (retallar, enganxar, dibuixar, etc.) i el
reforçament amb la tablet (jocs de funcions executives).
Si teniu qualsevol dubte o consulta, no dubteu a posar-vos en contacte amb el nostre equip de psicopedagogues!
Si teniu qualsevol dubte o consulta, no dubteu a posar-vos en contacte amb el nostre equip de psicopedagogues!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada