LA GRAFOMOTRICITAT



La grafomotricitat és el moviment gràfic que fa la mà quan escriu. La base d’una bona psicomotricitat és una psicomotricitat fina adequada per la qual cosa, l’educació grafomotriu es basarà en tasques i exercicis per millorar l’habilitat de les mans, els dits i la coordinació òculo-manual.

Les bases de la grafomotricitat comencen a desenvolupar-se des de que naixem. Els exercicis que us proposem aquí intentaran estar adaptats a l’edat del nen i estan plantejats com a accions que podeu integrar en el dia a dia i que després es poden traslladar al paper. Per tant, és una combinació entre gramotricitat sense fitxes i exercicis més cal·ligràfics ja que, segons l'edat del nen, és necessari.

ACTIVITATS PER DESENVOLUPAR LA DESTRESA DE LES MANS
  • Seguir ritmes complexos amb les mans.
  • Fer equilibris amb objectes al palmell de les mans.
  • Fer moviments i girs amb ambdues mans primer en la mateixa direcció i després en direccions oposades
  • Fer moviments oposats amb les mans(una obre, l’altra tanca; una puja, l’altra baixa…) i accelerar el ritme.

ACTIVITATS PER DESENVOLUPAR LA DESTRESA DELS DITS
  •  Obrir i tancar en ventall els dits d’una ma, després l’altra i finalment simultàniament augmentant la velocitat.
  • Obrir i tancar els dits  primer tots i després en grups (de dos en dos, els dos del mig i deixar l’índex i el petit separts...).
  • Amb els punys tancats anar aixecant un dit cada vegada.
  • Teclejar a sobre de la taula augmentant la velocitat.
  • Escriure a la sorra o terra.
ACTIVITATS PER DESENVOLUPAR LA COORDINAICIÓ ÓCULOMANUAL
  • *      Intentar encistellar objectes a una certa distància.
  • *      Repartir cartes una a una augmentant la velocitat.
  • *      Retallar amb tisores diferents formes.
  • *      Doblegar paper i tallar-lo amb els dits.
  • *      Papiroflèxia.
Aquests exercicis són preparatoris i per entrenar tots els aspectes d’habilitats fines. Es poden realitzar durant el dia, no cal plantejar una sessió sinó anar incorporant-los dins de les activitats quotidianes.


 
Pel que fa a les activitats per desenvolupar les habilitats en el traç, sí que necessitarem una superfície física com paper tot i que podeu realitzar murals o fulls de dimensions més grans que DIN-A4. Podeu treballar amb o sense pauta tot i que l’ideal és anar-la reduint. Les eines més adequades són bolígrafs tipus Bic , llapis, colors....amb cantons per ajudar la prensió. Els bolígrafs de tinta líquida tipus PILOT no afavoreixen la correcta prensió del dits i la mà.

Tots els exercicis que ara proposem  es basen en el traç curvilini i el recte i és convenient seguir l’orientació que segueix l’escriptura (d’esquerra a dreta):
  • *      Fer laberints intentant no tocar les parets. Com més estrets siguin,   major dificultat. No ha de girar el paper.
  •        Exercicis de còpia i de repassar.
  • *      Escriure lletres a l’esquena d’ algú i que les hagi d’endevinar.
  • *      Repassar les línies d’una quadrícula i després jugar al tres en ratlla.
  • *      Còpia de patrons, matrius o dibuixos dins d’una quadrícula o una matriu de punts.
  • Fer línies alternant pressions.
  • Fer simetries.
 
 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TALLERS SETMANALS D'ESTIMULACIÓ COGNITIVA PER A LA TERCERA EDAT

QUÈ PUC FER SI EL MEU FILL/A QUEQUEJA?

QUÈ SÓN LES ADAPTACIONS METODOLÒGIQUES?