COM PODEM ENSENYAR ALS NENS A MOCAR-SE?




Molt sovint ens arriben a la consulta nens que mostren dificultats o que no saben mocar-se. Mocar-se és essencial per mantenir una bona higiene nasal que, alhora, facilita la respiració nasal i evita que la llengua adopti posicions que poden alterar la parla i les estructures orofacials. És per això que dins del nostre pla de treball, les logopedes incloem tot sovint ensenyar a mocar-se el nas.


Com que mocar-se és essencialment un exercici de buf, sempre començarem treballant exercicis o pràxies que estimulin el buf per la boca:
  • Bufar espelmes amb diferents intensitats de buf. Podem anar variant la  dificultat allunyant-la progressivament o jugant amb la intensitat del buf: des de fer ballar l’espelma fins a apagar-la amb un cop fort d’aire.

  • Bufar confetis. Podem dibuixar una diana amb diferents cercles i jugar a veure qui puntua més.
  • Bufar amb una canyeta dins d’un got d’aigua fent bombolles amb diferents intensitats de buf o fent moure una piloteta de paper de plata o de porexpan fent un circuit bàsic..

Un cop el nen ja sigui capaç de fer aquest exercicis amb la boca, passarem a intentar fer-los amb el nas, sempre anant en compte a l’hora d’introduir la canyeta, per exemple. Podem ajudar-lo suggerint-li imatges com la d’un elefant bufant per la trompa.
El següent pas, després d’aconseguir que bufin pel nas, serà incorporar el mocador. Primer podem jugar a què el mocador es mogui suau bufant pel nas, subjectar-li suau al nas per a què s’acostumi a notar la pressió sobre les narines...
Intentarem sempre ser el seu model i fer primer nosaltres tots els exercicis i propostes que li demanem. La nostra reacció quan faci qualsevol dels exercicis, ja sigui bé o malament, ha de ser de motivació i de festa, per a què se senti confortat i animat.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TALLERS SETMANALS D'ESTIMULACIÓ COGNITIVA PER A LA TERCERA EDAT

QUÈ PUC FER SI EL MEU FILL/A QUEQUEJA?

QUÈ SÓN LES ADAPTACIONS METODOLÒGIQUES?